Τρίτη 14 Μαΐου 2013

Οι Εξαγωγές της Γερμανίας




Αν πρόκειται κάτι να αλλάξει στην πορεία της Ευρωζώνης, είναι όταν συμβούν μόνο δυο πράγματα:
1)      να αρχίζει να αυξάνει η ανεργία στην Γερμανία και
2)      να αρχίσουν να πέφτουν οι εξαγωγές της.
Για το πρώτο δεν έχουμε ακόμα πολλές ελπίδες, όσο διευρύνεται ο στρατός των min-jobbers και όσο η Μέρκελ επιβάλει κοινωνικό dumping.
Επίσης, δυο είναι τα ερωτήματα που κυριάρχησαν τα τελευταία χρόνια της κρίσης στην Ελλάδα.
1)      Το πού στο διάολο χρωστάνε όλα τα κράτη, αφού όλα είναι υπερχρεωμένα και
2)      Το πώς στο διάολο γίνεται και ο όγκος των Γερμανικών εξαγωγών δεν μειώνεται, μιας και πολύ μεγάλα κομμάτια της ΕΕ και της ΕΖ έχουν βουτήξει στη λιτότητα και εξ αυτής έχουν μειώσει τη ζήτηση και την κατανάλωση.
 Με το δεύτερο, δηλαδή με την πορεία των εξαγωγών της θα ασχοληθούμε στο παρόν σημείωμα.
Η εικόνα που έχουμε για το 2012 είναι ότι
Το 69% των εξαγωγών της κατευθύνεται στην Ευρώπη
Το 59% πάει στην ΕΕ
Το 53% πάει στην ΕΖ
Το 16% πάει στην Ασία
Το 12% πάει στην Αμερική
Το 2% πάει στην Αφρική
Το δε εμπορικό ισοζύγιο της Γερμανίας με τις περιοχές αυτές είναι θετικό, εκτός από Αφρική και Ασία, όπου είναι αρνητικό.

Α. Ας δούμε κατ’ αρχάς ποιοι είναι οι κυριότεροι εξαγωγικοί προορισμοί της Γερμανίας.
Για το 2012 και κατά σειρά ύψους εξαγωγών σε $US έχουμε τους δεκαπέντε πρώτους ως εξής:
  1. Γαλλία
  2. ΗΠΑ
  3. ΗΒ
  4. Ολλανδία
  5. Κίνα
  6. Αυστρία
  7. Ιταλία
  8. Ελβετία
  9. Βέλγιο
  10. Πολωνία
  11. Ρωσία
  12. Τσεχία
  13. Ισπανία
  14. Σουηδία
  15. Τουρκία
Από αυτούς στην Ευρωζώνη ανήκουν μόνο οι ΕΞΙ. 
Β. Ας εξετάσουμε μετά, τις κυριότερες χώρες από τις οποίες εισάγει. Αυτές είναι
  1. Ολλανδία
  2. Κίνα
  3. Γαλλία
  4. ΗΠΑ
  5. Ιταλία
  6. ΗΒ
  7. Ρωσία
  8. Βέλγιο
  9. Ελβετία
  10. Αυστρία
  11. Πολωνία
  12. Τσεχία
  13. Νορβηγία
  14. Ισπανία
  15. Ιαπωνία
Από τις χώρες αυτές, μόνο οι ΕΞΙ ανήκουν στην Ευρωζώνη. Το γεγονός αυτό, καθώς και το ότι από τους κυριότερους 15 εξαγωγικούς προορισμούς επίσης, μόνο οι ΕΞΙ ανήκουν στην ΕΖ, μας κάνει να υποθέσουμε ότι η Γερμανία άπαξ και φύγει από το ευρώ και υιοθετήσει ένα σκληρότερο μάρκο θα την έχει σίγουρα  δύσκολα.
Γ. Και ας δούμε στο τέλος τις χώρες με τις οποίες έχει κατά σειρά τα μεγαλύτερα εμπορικά ελλείμματα
  1. Νορβηγία (-17.7 δις δολ.)
  2. Ολλανδία (-15.6 δις)
  3. Κίνα (-10.7 δις)
  4. Ιρλανδία (-5.3 δις)
  5. Λιβύη (-4.8 δις)
  6. Ιαπωνία (-4.7 δις)
  7. Ρωσία (-4.4 δις)
  8. Νιγηρία (-4.4 δις)
  9. Βιετνάμ (-3.2 δις)
  10. Μπαγκλαντές (-2.7 δις)
Αυτό που συμπεραίνουμε από το (Γ) είναι ότι η Γερμανία έχει εμπορικό έλλειμμα με τον 4ο, 5ο και 11ο πιο σπουδαίο εξαγωγικό της προορισμό, δηλαδή με Ολλανδία, Κίνα και Ρωσία. Αν κάποιοι θεωρούν ότι αν η Γερμανία φύγει από το ευρώ θα μπορεί να επιβιώσει από τις εξαγωγές στην Κίνα και Ρωσία, ας το ξεχάσουν. Και με τις δυο έχει σημαντικά εμπορικά ελλείμματα.

Δ. Πόσο έχει επηρεαστεί το εμπόριό της με την κρίση;
Αυτό φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα, το οποίο απεικονίζει τη μεταβολή στο χρόνο που έχει το ποσοστό των συνολικών συναλλαγών της Γερμανίας μέσα στην ΕΕ. Παρατηρούμε ότι αυτό μειώνεται με το χρόνο, τόσο ως προς τις εισαγωγές, όσο και ως προς τις εξαγωγές. Αντιθέτως αυξάνεται προς την Αφρική και Αμερική, αλλά το μερίδιο που έχουν οι περιοχές αυτές στις εξαγωγές της είναι ακόμα μικρό. Όπως είδαμε στο (Α) δέχονται το 2% και το 12% των γερμανικών εξαγωγών αντιστοίχως.
 

Από το επόμενο διάγραμμα φαίνεται επίσης η μείωση του μεριδίου της Γερμανίας στο παγκόσμιο εξαγωγικό εμπόριο. Από το 11% το 1991, έχει πέσει στο 8% το 2011. Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε ότι το μερίδιο που χάνουν οι Γερμανία, Αμερική, Βρετανία, ΕΖ κλπ χώρες το καταλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου η Κίνα και δειλά-δειλά η Ινδία, η οποία και πλησιάζει το μερίδιο της Βρετανίας.

Αν θελήσουμε να εξετάσουμε πόσο έχει επηρεαστεί ο όγκος των εξαγωγών της στους κυριότερους προορισμούς της τα τελευταία λίγα χρόνια, τότε παίρνουμε το επόμενο διάγραμμα. 

Από αριστερά προς τα δεξιά συναντάμε κατά σειρά τις χώρες Γαλλία, ΗΠΑ, ΗΒ, Ολλανδία, Κίνα, Αυστρία, Ιταλία, Ελβετία, Βέλγιο, Πολωνία, Ρωσία και Ισπανία. Κάθε group στηλών αντιστοιχεί και σε μια χώρα. Οι στήλες σε κάθε group αντιστοιχούν σε διαφορετική χρονιά, από το 2007 ως το 2012. Η κίτρινη στήλη αντιστοιχεί για παράδειγμα στο 2012.
Όντως για το 2012, παρατηρούμε μείωση των Γερμανικών εξαγωγών προς τις Γαλλία, Ολλανδία, Κίνα, Αυστρία, Ιταλία, Ελβετία, Βέλγιο,  Πολωνία, Ρωσία και Ισπανία, όπως λογικά πρέπει να συμβαίνει. Η μόνη χώρα προς την οποία αύξησε τις εξαγωγές της είναι οι ΗΠΑ. Με το ΗΒ η κατάσταση παρέμεινε η ίδια όπως και το 2011.



(κλικ για μεγέθυνση)

Αφού το φτιάξαμε για τη Γερμανία, είπαμε να το κάνουμε και για την Ελλάδα. Σύμφωνα με το διάγραμμα αυτό, ο πιο σημαντικός εξαγωγικός προορισμός προϊόντων της Ελλάδας είναι η Τουρκία, προς την οποία μάλιστα το 2012 αυξήσαμε με τεράστια διαφορά τις εξαγωγές μας, απ' ότι την προηγούμενη χρονιά. Η απορία μου είναι τι πουλήσαμε πέρσι και πρόπερσι σε τόσες μεγάλες ποσότητες.
Επόμενος προορισμός είναι η Ιταλία, μετά η Γερμανία, η Βουλγαρία, η Κύπρος, οι ΗΠΑ, ΗΒ, ΠΓΔΜ και Λιβύη. Προς τις δυο τελευταίες αυξήσαμε τις εξαγωγές, (για τη Λιβύη υποψιάζομαι ότι πρόκειται για τους τραυματίες που περιθάλψαμε πέρσι), το ίδιο και προς τη Βουλγαρία, ενώ οι εξαγωγές ελαττώθηκαν προς την Ιταλία, Γερμανία,  Κύπρο, ΗΠΑ και ΗΒ.  
(κλικ για μεγέθυνση)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου