Τρίτη, 19 Αυγούστου 2014

Είστε έτοιμοι για την ψηφιακή τηλεοπτική εποχή της Digea;

Να τα πιάσουμε όμορφα-όμορφα ξεκάθαρα από την αρχή; Πολλά πράγματα για τα οποία θα μιλήσω εδώ, δεν τα ξέρω.
Δεν έχω ιδέα αν είναι νομικά καλυμμένα, αν είναι λοβιτούρες, αν είναι λάθος ή σωστά. Παραθέτω γεγονότα, όσα ξέρω, σκέψεις, όσες καταλαβαίνω, και θέσεις με βάσει όλα αυτά. Όποιος έχει περισσότερες γνώσεις, καλώς να ορίσει στα σχόλια.
Πάμε λοιπόν. 

§

Το 2009, οι επτά μεγαλύτεροι τηλεοπτικοί σταθμοί της Ελλάδας, το Mega, ο Antenna, το Star, ο Σκαϊ, το Alter, το Μακεδονία και o Alpha, δημιουργούν μία κοινή εταιρία, την “Ψηφιακός Πάροχος Α.Ε.” με σκοπό την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή που είναι επιβεβλημένη, καθώς η ΕΕ ζητά ψηφιακή μετάβαση του αναλογικού σήματος (που τότε ήταν καθολικό) με καταλυτική ημερομηνία διακοπής αναλογικού το 2012, και τελική ημερομηνία το 2015.
Στην παρουσίαση τονίζεται το εξής:

Μάλιστα, όπως τόνισε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Digea, Γιώργος Μαθιός, δεν υπάρχει ακόμη το νομικό πλαίσιο της μετάβασης, ενώ το τρέχον καθεστώς εγκατάστασης κεραίας ξηράς είναι τουλάχιστον μη ρεαλιστικό.
Λίγο νωρίτερα, πάντως, σε σύντομο χαιρετισμό που απηύθυνε στην παρουσίαση της πλατφόρμας ο υπουργός Εσωτερικών, Προκόπης Παυλόπουλος, δεσμεύθηκε ότι «η πολιτεία θα κάνει ό,τι πρέπει», σημειώνοντας με νόημα «ότι έχει μάθει από τα λάθη του παρελθόντος»
Εδώ το άρθρο και η παρουσίαση της εταιρίας.

Ας κρατήσουμε για το μέλλον ότι οι κορυφαίες επτά επιχειρήσεις τύπου, με κανάλια-εφημερίδες-ραδιόφωνο και επιχειρήσεις που κάποιες εξ αυτών συνεργάζονται με το δημόσιο, συνενώνουν τις δυνάμεις τους σε μία εταιρία (χωρίς… ανταγωνισμούς) και το “έχουμε μάθει από τα λάθη του παρελθόντος”, και “θα κάνουμε ο,τι πρέπει” από τον Υπουργό.

Αυτά, το (μακρινό) 2009

§

Το 2011, κλείνει ο τηλεοπτικός σταθμός Alter, λόγω χρεών. Είναι ένας από τους επτά που απαρτίζουν την διοίκηση του ψηφιακού μπουκέτου της Digea που μόλις έχει δημιουργηθεί, με βάση το αναμενόμενο και υποχρεωτικό πέρασμα από την αναλογική στην ψηφιακή εποχή.
Όταν ο σταθμός κλείνει, δεν σταματάει η μετάδοσή του. Στην αρχή από το ψηφιακό μπουκέτο, και σιγά σιγά αποκλειστικά από το αναλογικό, μεταδίδει μία σειρά από (οργισμένα) μηνύματα για απολύσεις όχι μόνο τις δικές του, όχι μόνο του χώρου του τύπου, αλλά και από άλλους επιχειρηματικούς χώρους.
Αυτή η μετάδοση “βραχυκυκλώνει” την Digea η οποία στην αρχή απευθύνεται στο ΕΣΡ, μα στην συνέχεια “κατεβάζει” σύμφωνα με τις κατηγορίες, την ποιότητα του προγράμματος του σταθμού, αναγκάζοντάς το να μεταβεί από κινούμενες καρτέλες σε ακίνητες, και στην συνέχεια στην απώλεια ήχου, στην απώλεια ποιότητας και τέλος στο οριστικό κλείσιμο της ψηφιακής μετάδοσης.
Είχα γράψει τότε ένα άρθρο, (θα μου επιτρέψετε να το πω προφητικό) με τίτλο ο “Δικτάτωρ Κλικλίκος” στο οποίο έλεγα, αθώα και αφελώς, τα εξής μεταξύ άλλων:
Στο προκείμενο όμως, παρατηρώ ότι η Digea, ζητά από το ΕΣΡ, να νομιμοποιήσει την διακοπή μίας εκπομπής, και αυτό το συζητά, επειδή μιλάει όχι για τα δικά της δικαιώματα, αλλά για τα δικαιώματα των άλλων εργαζομένων!
Και επειδή η Digea δεν υπάρχει, δεν είναι αυτόνομη επιχείρηση, τα υπόλοιπα κανάλια που την απαρτίζουν, φοβούνται και αντιδρούν, ψάχνοντας τρόπους να το κάνουν, να φιμώσουν ένα κανάλι -όχι επειδή μιλάει για τα δικά του προβλήματα, αλλά επειδή “απειλεί” να δώσει λόγο σε άλλους εργαζόμενους, όπως πχ της Χαλυβουργίας!
Κάτι που προφανώς τους προκαλεί ανατριχίλα.
Φυσικά, αν ήταν κανονική εκπομπή, όπως πχ του Τσίμα, του Βαξεβάνη κλπ, αν από εκεί μιλούσαν οι υπάλληλοι για τα προβλήματά τους, δεν θα ετίθετο θέμα νομιμότητας από το ΕΣΡ. Σωστά;
Όλο το (πολύ ενδιαφέρον κατ’ εμέ) άρθρο, εδώ (ανοίγει σε νέο παράθυρο)

Αυτά, το 2011.

§

Το 2013, κλείνει η ΕΡΤ. Δεν θα μιλήσουμε εδώ για την απόφαση, έχω στο παρελθόν τοποθετηθεί, εδώ θα μιλήσουμε για τον ρόλο της Digea. Είχε ρόλο η Digea σ’ αυτήν την ιστορία; Μα, φυσικά και είχε.
Μόλις κόπηκε το τηλεοπτικό σήμα της ΕΡΤ, σειρά είχε το internetικό σήμα. Με την βοήθεια του ThePressProject που παρείχε τον δίαυλο, η ΕΡΤ (ή έστω πλέον οι υπάλληλοί της) μετέδιδαν κανονικά πρόγραμμα, μέσω διαδικτύου. Θυμίζω: δεν υπήρχε πλέον φορέας, δεν υπήρχε κατοχή σήματος, δεν υπήρχε πλέον νομικά η υπόσταση της ΕΡΤ.
Το σήμα λοιπόν μεταδιδόταν internetικά, και, αν δεν με απατά η μνήμη μου, είχε εξαιρετικά ευρεία αποδοχή εντός, και εκτός Ελλάδος. Ο τηλεοπτικός σταθμός 902 λοιπόν, τότε επίσημο κανάλι του ΚΚΕ, αποφασίζει να αναμεταδώσει το internetικό σήμα μέσα από την συχνότητά του.
Το αποτέλεσμα είναι αυτό:


Κάθε φορά που μεταδίδει internetικό σήμα των εργαζομένων η Digea ρίχνει τις περιβόητες “μπάρες” στην οθόνη, διακόπτοντας την μετάδοση. Όταν το 902 επανέρχεται στο “κανονικό” πρόγραμμά του, η digea επιτρέπει την μετάδοσή του, μέχρι να ξαναδείξει από το internetικό σήμα την εκπομπή των εργαζομένων, και να ξαναπέσει η μπάρα.
Ξανά, και ξανά, και ξανά και ξανά.
Αυτό γίνεται τόσες φορές, που το ΚΚΕ βγάζει την εξής (απίστευτη) ανακοίνωση:
“Μόλις η digea ρίξει μπάρες στη μετάδοση του 902 εμείς ανταποδίδουμε αρχίζοντας τη μετάδοση ενός μουσικού θέματος από τον Καραγκιόζη. Μόλις κατεβάσουν τις μπάρες συνεχίζουμε με κανονικό πρόγραμμα. Δηλαδή ο τηλεθεατής έχει δύο στοιχεία που του εξασφαλίζουν ότι θα δει έστω και με διακοπές τη μετάδοση των εργαζομένων της ΝΕΤ:
1. Παρακολουθεί πότε παίζει το μουσικό θέμα του Καραγκιόζη (μ’ αυτό μπαίνει σε εγρήγορση) και γνωρίζει ότι μετά από λίγο θα δει και τα 22- 25 δευτερόλεπτα από τη μετάδοση των εργαζομένων στη ΝΕΤ.
2. Κρατά πατημένο το χρονόμετρο ώστε από τα 20 δευτερόλεπτα να προετοιμάζεται ψυχολογικά έτσι που να μη τσαντίζεται επειδη σε λίγο θα δει μπάρες στην οθόνη.
Το κρίσιμο είναι να παραμείνει συντονισμένος στον 902 κι αντί να του σπάνε τα νεύρα, να διασκεδάζει σκεπτόμενος τους τύπους στην κονσόλα της digea που κοντεύουν να βγάλουν κάλους στα δάκτυλα καθώς κάθε λίγο πρέπει να πατάνε το κουμπάκι που ρίχνει τις μπάρες”.
Μπορεί να φαίνεται αστείο, μα, για διάφορους λόγους – δεν είναι.
Το παιχνιδάκι συνεχίζεται για αρκετή ώρα, ίσως μερικές ημέρες, ώσπου το 902 κουράζεται να παίζει την γάτα με το ποντίκι, και σταματά η τηλεοπτική αναμετάδοση της ΝΕΤ.
Προσέξτε με λίγο εδώ γιατί είναι σοβαρό: Ακόμα και αν είχε υπάρξει αίτημα από τις αρμόδιες αρχές, αυτό έπρεπε να ακολουθήσει μία διαδικασία. Να γίνει το αίτημα προς τον 902, που εκπέμπει το σήμα, να σταματήσει. Να πειθαρχήσει αυτός, ή να αρνηθεί, προβάλλοντας την όποια ένστασή του. Να ελεχθεί η θέση του, και, ο υπεύθυνος για τον νόμο, να οδηγηθεί στον εισαγγελέα για εξηγήσεις. Να τιμωρήσει, με όποιον τρόπο οφείλει, η δικαιοσύνη, τον σταθμό.
Τον 902, η δικαιοσύνη. Όχι η Digea.
Ο 902 δεν επικοινώνησε ποτέ τέτοια διαδικασία. Η “ποινή” του εκτελέστηκε απ’ ευθείας από κάποιον υπάλληλο της Digea με άνωθεν εντολές. Δεν αναφέρθηκε ποτέ καμία υπογραφή αιτήματος, καμία έγγραφη εντολή, κανένα ονοματεπώνυμο αιτούντα.
Δεν κατεβάζεις όμως έτσι το πρόγραμμα τηλεοπτικού καναλιού επειδή δεν σ’ αρέσει αυτό που δείχνει.
Είναι σαν να σου λέει ο περιπτεράς σου “δεν μπορείς να αγοράσεις την εφημερίδα που θέλεις, γιατί δεν αρέσουν αυτά που γράφει στον κυρ-αστυνόμο από ‘δω”.
Σκέψου το λίγο, είναι πολύ σοβαρό: Λέγεται λογοκρισία.
Και εκεί ολοκληρώνεται και (τυπικά και ουσιαστικά, κατ’ εμέ) το τηλεοπτικό μαύρο της ΕΡΤ.

Αυτά, το 2013.

§

Η σύσταση της Digea, και το κλείσιμο της ΕΡΤ, οδήγησαν όμως και σε μία άλλη παρενέργεια, που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον (αν και, εδώ πλέον δηλώνω άσχετος και αδαής):
Η νέα αντιπαράθεση στη Βουλή για το χάρισμα των ψηφιακών τηλεοπτικών συχνοτήτων στη Digea των ιδιωτικών καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας που λειτουργούν με προσωρινό καθεστώς λειτουργίας χωρίς άδειες, έναντι ελάχιστου τιμήματος, ανάμεσα στον υφυπουργό Μεταφορών Μ.Παπαδόπουλο και τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ζωή Κωνσταντοπούλου επιβεβαίωσε για μια ακόμη φορά το οργανωμένο κυβερνητικό σχέδιο υπέρ των καναλαρχών.
Μέσα σε ένα μήνα, τον Ιανουάριο του 2014, έγινε ένας δήθεν διαγωνισμός για τις ψηφιακές συχνότητες με ορισμό του χαμηλότερου τιμήματος για πανελλαδική εμβέλεια 16 εκατ. και για περιφερειακή εμβέλεια 2,6 εκατ. Ως προϋπόθεση του «διαγωνισμού» προβλεπόταν πως αν κατατεθεί μια μόνο προσφορά θα πάρει το σύνολο των ψηφιακών συχνοτήτων υποχρεωτικά. Όπως επίσης πως αν κατατεθεί προσφορά για το σύνολο των ψηφιακών συχνοτήτων θα δοθούν οι συχνότητες στο χαμηλότερο τίμημα της εκκίνησης της ….δημοπρασίας. Οι όροι της δήθεν δημοπρασίας έβγαζαν εξ΄ αρχής εκτός διαγωνισμού τα περιφερειακά κανάλια, ενώ οι Καναλάρχες μέσω της Digea έκλεισαν συμφωνίες κορυφής με Nova και ΟΤΕώστε να μην κατέλθουν στο διαγωνισμό.
Η εμφανιζόμενη ως «ανεξάρτητη» Εθνική Επιτροπή τηλεπικοινωνιών η οποία διορίστηκε λίγες μέρες πριν τη δημοσίευση του διαγωνισμού, κατακύρωσε τον μοναδικό υποψήφιο, τη Digea καταργώντας τη δημοπρασία που η ίδια ανακοίνωσε.
Έτσι οι ψηφιακές συχνότητες παραδόθηκαν από την κυβέρνηση και την ΕΕΤΤ για τα επόμενα 15 χρόνια στους καναλάρχες που είναι ιδιοκτήτες των «παράνομων» ιδιωτικών καναλιών, για να γίνουν ο μοναδικός ρυθμιστής του τηλεοπτικού τοπίου πληρώνοντας στο δημόσιο πολύ λιγότερα απ΄ όσα πλήρωνε το κάθε κανάλι για τη μια συχνότητα που είχε όλα τα προηγούμενα χρόνια! Ενώ τα μεγάλα ιδιωτικά κανάλια όπως το Mega και ο ΑΝΤ1 υποχρεούνταν να αποδίδουν, το καθένα περισσότερα από 1 εκατ. ευρώ το χρόνο στο δημόσιο για τις αναλογικές τους συχνότητες , τώρα ως μέτοχοι της Digea πληρώνουν όλοι μαζί για 16 τηλεοπτικές ψηφιακές συχνότητες πανελλαδικής εμβέλειας ένα εκατομμύριο το χρόνο! Έχουν επίσης το προνόμιο να νοικιάζουν τις συχνότητες αυτές με τιμολόγιο που ακόμη παραμένει άγνωστο!
Σε αυτό το αποτέλεσμα συνέπραξε το υπουργείο Μεταφορών υπό τον Μιχάλη Χρυσοχοϊδη που τον Νοέμβριο του 2013 πέρασε νομοθετική ρύθμιση για τον διορισμό των μελών της ΕΕΤΤ από τον υπουργό.! Η ΕΕΤΤ με νέα σύνθεσή της χάρισε στη Digea το σύνολο των ψηφιακών συχνοτήτων, καθιστώντας την ρυθμιστή στην κατοχή του πολυτιμότερου πόρου του δημοσίου σύμφωνα με το Σύνταγμα.
(όλο το άρθρο εδώ, και μία συγνώμη στις Τυπολογίες για την πλήρη αναμετάδοση, αλλά πραγματικά, δεν ήξερα τι να αφαιρέσω!)
Τι καταλαβαίνω ότι λέει το άρθρο; Στην δημοπρασία, κατέβηκε μόνο ένας (γιατί η ΕΡΤ είχε κλείσει) πήρε το δικαίωμα ψηφιακής μετάδοσης (γιατί η ΔΤ/ΝΕΡΙΤ δεν είχε ακόμα ανοίξει) και θα κάνει και απόσβεση γιατί θα νοικιάζει την ψηφιακή μετάδοση!
Update: Η Εφημερίδα των Συντακτών, γράφει τις σκέψεις της για την απάντηση της ΕΕΤΤ στο άρθρο “Ψηφιακές… απαντήσεις, αναπάντητα ερωτήματα”. Ένα σημείο που αξίζει να προσεχθεί: η ΕΕΤΤ υποστηρίζει ότι η Digea σύμφωνα με τον διαγωνισμό δεν μπορεί να κερδίσει ..περισσότερα από 18,9 εκατομμύρια ευρώ ετησίως; Για κάτι που αγόρασε 18 εκατομμύρια ευρώ συνολικά; Και πιο κάτω ότι “δεν είναι κέρδος αλλά τζίρος, και κέρδος μπορεί να είναι μόνο το 15,16% του ποσού; Αδυνατώ να κατανοήσω την συμφωνία εδώ.
Ωραίο; Πάμε παρακάτω.
Γιατί εμφανίστηκε μόνο ένας; Γιατί δεν ήρθαν πχ άλλοι, αφού είναι τόσο ενδιαφέρον διαγωνισμός;
Σύμφωνα με το τεύχος προκήρυξης της ΕΕΤΤ για την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, ο πλειοδότης είναι υποχρεωμένος προτού ενεργοποιήσει ένα κέντρο εκπομπής να έχει ολοκληρώσει όλη τη διαδικασία αδειοδότησης των κεραιών, σύμφωνα με τον νόμο. Στην περίπτωση της ψηφιακής τηλεόρασης πλειοδότης είναι η Digea και, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζεται τροπολογία που θα απαλλάσσει τον ψηφιακό πάροχο ή θα ελαχιστοποιεί τις διαδικασίες νομιμοποίησης των κεραιών. Είναι σαφές ότι με τον τρόπο αυτό νοθεύεται ο διαγωνισμός, διότι πολλοί από τους δυνάμει υποψήφιους παρόχους δικτύου δεν συμμετείχαν λόγω του υψηλού κόστους αδειοδότησης, που πολλές φορές υπερβαίνει τα 6.000 ευρώ ανά σημείο εκπομπής, καθώς και της υποχρέωσης η αδειοδότηση να είναι έτοιμη πριν από την ενεργοποίηση. Θα έχει ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε αν στις 27 Ιουνίου που θα ενεργοποιηθούν τα 19 κέντρα εκπομπής της Πελοποννήσου θα υπάρχει έστω και ένα που θα είναι αδειοδοτημένο. Και το πιο ενδιαφέρον θα είναι να μάθουμε αν θα υπάρξουν κυρώσεις από την ΕΕΤΤ…
Εδώ Χμμμ… Υποχρεωτικά αδειοδοτημένος, αλλά όπως θα δούμε και παρακάτω, εχμ, μάλλον δεν είναι και τόσο σημαντικό αυτό.
Ε, καλά θα μου πεις. Ένας εμφανίστηκε, 18 εκατομμύρια δεν είναι και λίγα, αφού έτσι έπρεπε να γίνει. Ναι, αλλά υπήρξε και μία έρευνα. Που εξηγούσε πόσο θα περίμενε κανείς να εισπράξει για την παραχώρηση της ψηφιακής μετάδοσης για δεκαπέντε χρόνια:
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής, που είχε παραδοθεί στο Υπ. Υ.Με.Δι. στις 23 Φεβρουαρίου 2012 από την εταιρεία Analysys Mason, τα προσδοκώμενα έσοδα του ελληνικού δημοσίου από τη διάθεση – πώληση των συχνοτήτων ψηφιακής τηλεόρασης στην Ελλάδα για τα επόμενα 15 χρόνια ανήρχοντο στα 715 εκατομμύρια ευρώ, αντί των 18 εκατομμυρίων που «εξασφάλισε» με την ανάθεση στην Digea!
Έτσι λέει η Analysys Mason. Επτακόσια δεκαπέντε εκατομμύρια θα μπορούσε να κερδίσει το κράτος, σύμφωνα με την παραγγελθείσα έρευνά της. Και στο ίδιο άρθρο:
Ως προς την πρώτη παραχώρηση των συχνοτήτων ψηφιακής τηλεόρασης που τελικώς δόθηκαν στην Digea, ο υπολογισμός των προσδοκώμενων εσόδων προκύπτει με έμμεσο αλλά σαφή τρόπο, από τη σύγκριση της αξίας των δύο αγορών.
Η αξία της αγοράς που θα αναπτυχθεί από την παραχώρηση των συχνοτήτων ψηφιακής τηλεόρασης για τα επόμενα 15-20 έτη υπολογίζεται στα 10,3 δισεκατομμύρια €
Η αξία υπολογίζεται στα δέκα δις. Να ‘χαμε μία κρατική να τα κάνει τι αξία θα αποκόμιζε, ε; Αλλά δεν πειράζει καλή είναι και η ιδιωτικη πρωτοβουλία, υποθέτω. Αλλά, καλά, έκθεση υπήρχε, την ήξερε κανείς; Στο ίδιο άρθρο:
Πρόκειται για τα περίφημα 300 εκ. € που αναμένει να εισπράξει η τρόϊκα μέσω του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του ψηφιακού μερίσματος.
Είπαμε (από ότι καταλαβαίνω από το άρθρο, ε;) στην Τρόικα δηλαδή, εντάξει, κανονικά κάνει 715 εκατομμύρια, εμείς άντε να εισπράξουμε 300. Και πήραμε δεκαοχτώ.
Update: Η αντίθετη άποψη: Ο διευθύνων σύμβουλος της Digea Γιώργος Μαθιός απαντά στις κατηγορίες: Εξωπραγματική η αποτίμηση των 700 εκατ. για το τηλεοπτικό φάσμα
Μα δεν τελειώνει εδώ (σιγά μην τελείωνε) :/
Ναι, αλλά η Νέριτ πρέπει να εκπέμψει. Βγήκε. Δεν έχει δικαίωμα πια αναλογικής μετάδοσης, άρα πρέπει να εκπέμψει ψηφιακά. Δεν υπάρχουν όμως τα εργαλεία για να το κάνει. Τι κάνουμε τώρα;
Μη φοβού:
Η πρώτη απόφαση που υπέγραψε ως αρμόδια υφυπουργός της ΝΕΡΙΤ η Σοφία Βούλτεψη είναι αυτή της παράδοσης της ψηφιακής εκπομπής του κρατικού φορέα στην εταιρεία των ιδιωτικών καναλιών, τη Digea! Τρεις μόλις μέρες πριν το προγραμματισμένο σβήσιμο της αναλογικής τηλεόρασης στην Πελοπόννησο, ο υφυπουργός Μεταφορών Μ. Παπαδόπουλος και η Σ. Βούλτεψη διαπιστώνουν στην απόφαση τους πως «η ΝΕΡΙΤ Α.Ε. δεν διαθέτει τον αναγκαίο εξοπλισμό και υποδομή σε όλα τα κέντρα εκπομπής για την πλήρη ανάπτυξη και λειτουργία δικτύου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής εθνικής κάλυψης, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις ημερομηνίες διακοπής εκπομπών τηλεοπτικού προγράμματος με αναλογική τεχνολογία». Για αυτό το λόγο οι δυο υφυπουργοί αποφασίζουν να «νοικιάσει» η ΝΕΡΙΤ «προσωρινά κατά το χρονικό διάστημα από την έναρξη της διακοπής εκπομπών τηλεοπτικού προγράμματος με αναλογική τεχνολογία, μέχρι την
πλήρη ανάπτυξη και λειτουργία του δικτύου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής εθνικής κάλυψης της ΝΕΡΙΤ Α.Ε» στη Digea.
[...]
Σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού Digital TV info ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας θα είναι έτοιμος να εκπέμψει ψηφιακά στις δυο δικές του ψηφιακές συχνότητες, μετά τον Μάρτιο του 2015.
Εδώ. Θα νοικιάσει! Από την Digea! Δηλαδή θα πληρώσει, αυτούς από τους οποίους θα εισπράξει – έστω και αυτά τα λίγα που θα εισπράξει, όταν τα εισπράξει (*είναι σε δόσεις)! Ωραίο; Αλλά.. πόσο θα κοστίσει; Α, αυτό θα το αποφασίσει η ΕΕΤΤ. Και θα είναι περίπου..
Έτσι η ΝΕΡΙΤ θα νοικιάσει την 4η ψηφιακή συχνότητα της Digea για την οποία η ιδιωτική εταιρεία θα πληρώσει στην ΕΕΤΤ περί τις 266.000 ευρώ το χρόνο, προς 450.000 ευρώ για ένα χρόνο! Αυτό είναι το ποσό που έχει ορίσει το τιμολόγιο της ΕΕΤΤ για την ψηφιακή εκπομπή πανελλαδικής εμβέλειας καναλιών μέσα από τις συχνότητες της Digea.
Εδώ. Τα-ντά! Έτοιμα όλα!
Και τα υπόλοιπα κανάλια; Μα αυτά, πρέπει να παίξουν ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ μέσω Digea – με το αντίστοιχο κόστος, ε;
Για όλα τα παραπάνω οι περιφερειακοί σταθμοί υποχρεούνται να εκπέμψουν ψηφιακά το πρόγραμμα τους στην ΠΖ που αντιστοιχεί στην ΕΠΕ στην οποία εκπέμπουν ως σήμερα αναλογικά.
Εδώ. Ναι, αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα. Η Digea δεν παίζει καλά παντού. Για να γίνει αυτό, πρέπει να υπάρξουν καλύτεροι πομποί, ψηλότερα. Οπότε θα έχει κόστος, σωστά;
Σωστά;
Ε… όχι ακριβώς.
Για την Πελοπόννησο χρειάζονται 65 αναμεταδότες, που στοιχίζει 10-15 χιλιάδες ευρώ ο καθένας. Αυτά είναι τα χρήματα που θα πρέπει να καλυφθούν από τους δήμους. Κατά τη μεταβατική αυτή φάση δεν έχουμε πλήρη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Δεν έχει γίνει το οριστικό switc off. Αυτό θα γίνει μέχρι το τέλος Νοέμβρη. Υπάρχουν κέντρα εκπομπής με προβλήματα (πχ Όσιος Πατάπιος, Σμέρνα, Φραγκοπήδημα) και πολλά προβλήματα αντιμετωπίζει και η Αργοναυπλία”.
Εδώ. Χμ. Για να γίνει μετάδοση, πρέπει να υπάρχουν πομποί. Όπου δεν υπάρχουν, πρέπει να αγοραστούν από τον παροχ… όοοχι, από τους …Δήμους. Μα ναι.
Ειδικά για τους πομπούς, υπάρχουν και άλλα σχόλια, πολύ ενδιαφέροντα. Βλέπετε, για να εκπέμψει η Νέριτ καποια στιγμή, και να σταματήσει να πληρώνει ..ενοίκιο στην Digea, πρέπει να αγοράσει πομπους. Ναι, αλλά πόσους;
Στις 2 Ιουλίου 2014, η ΝΕΡΙΤ προκήρυξε τον πολυαναμενόμενο διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια των πομπών ψηφιακής τηλεόρασης. Πρόκειται για 355 πομπούς ισχύος τουλάχιστον 10W, 100W και 600W, προϋπολογισμού 5.430.000 € + ΦΠΑ 23%. Ως εδώ θα λέγαμε επί τέλους, τουλάχιστον τον προκήρυξαν.
Αλίμονο, όμως. Διαβάζοντας προσεκτικά τις 27 σελίδες των προδιαγραφών και τις δύο της περίληψης, διαπιστώνουμε ότι δεν υπάρχει πουθενά καμία αναφορά περί της κατανομής των ποσοτήτων των πομπών στις αντίστοιχες ισχείς των 10, 100 και 600W.
Με λίγα λόγια οι φωστήρες της ΝΕΡΙΤ μας λένε (σε ένα διαγωνισμό των 5,5 εκατομμυρίων) ότι θέλουν 355 πομπούς των 10, 100 και 600W, χωρίς να λένε πόσους των 10W, πόσους των 100W και πόσους των 600W. Επισημαίνουμε ότι η διαφορά τιμής ανάμεσα στους πομπούς αυτούς διαφορετικής ισχύος είναι τεράστια. Είναι σαν να πήγαιναν στο μανάβη και να του έλεγαν βάλε μου 10 πορτοκάλια, μήλα και πατάτες. Για όσους δεν γνωρίζουν από σύνταξη προδιαγραφών, θα διευκρινίσουμε ότι η πρώτη παράγραφος, πάντοτε, είναι η λεγόμενη “συγκρότηση υλικού”, στην οποία περιγράφονται τα είδη και οι ποσότητες της προμήθειας.
Η ανικανότητα, η προχειρότητα και η μωρία των επικεφαλής των τεχνικών υπηρεσιών της ΝΕΡΙΤ τους οδήγησε στην …”καινοτομία” της αφαίρεσης της συγκρότησης υλικού, που ήταν παρούσα σε όλες τις προδιαγραφές της ΕΡΤ, με αποτέλεσμα να γίνουν ρεζίλι διεθνώς, αφού ο διαγωνισμός αυτός δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
[...]
Είναι δε και άτυχοι, γιατί ο αριθμός 355 δεν διαιρείται δια 3, ώστε να δικαιολογηθούν ότι ήθελαν ίσες ποσότητες από κάθε ισχύ. Το αστείο είναι ότι ο διαγωνισμός αυτός ήταν έτοιμος από τις τεχνικές υπηρεσίες της ΕΡΤ και οι προδιαγραφές του είχαν περάσει από δημόσια διαβούλευση στις αρχές του 2013.
Θα αναρωτιέστε βεβαίως γιατί δεν προκηρύχτηκε τότε;
Η αιτία ήταν ότι ο κ. Μάναλης, τότε Δ/νων Σύμβουλος της ΕΡΤ μέχρι το μαύρο και αμέσως μετά Ειδικός Διαχειριστής της περιουσίας της, επί μήνες δεν εισήγαγε προς έγκριση στο ΔΣ της ΕΡΤ το διαγωνισμό, που ήταν προαπαιτούμενο για τη δημοσίευσή του. Οι φωστήρες της ΔΤ και της ΝΕΡΙΤ κατόρθωσαν να τον προκηρύξουν 1,5 χρόνο μετά και μάλιστα ξεχνώντας τη συγκρότηση υλικού. Ποιος ευνοήθηκε από αυτό; Μα φυσικά η Digea, η οποία ήδη πληρώνεται αδρά για την ψηφιακή εκπομπή της ΝΕΡΙΤ στην Πελοπόννησο (αλήθεια πότε θα δημοσιευτεί στη δι@ύγεια η σχετική σύμβαση μεταξύ ΝΕΡΙΤ και Digea), ενώ ακολουθεί η Αττική και πολλές ακόμα περιοχές μέχρι να ευδοκιμήσει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός.
(στα σχόλια του άρθρου γίνεται τελικά επεξήγηση για το πόσα ήθελαν από τον κάθε πομπό – αλλά τα χαλάνε στο …νούμερο. Άλλο πριν, άλλο μετά. Διαβάστε το, είναι τραγελαφικό)
Και πριν συνεχίσω, να καταστήσω σαφές ότι αυτά αποκόμισα από μία απλή έρευνα στο διαδίκτυο προσπαθώντας να καταλάβω τι τρέχει, πιθανόν υπάρχουν και άλλες ενστάσεις/αντιρρήσεις, δεν τις βρήκα, δεν έχω γνώση και πλήρη εικόνα για τεχνικά ζητήματα. Να πούμε πάντως γενικώς ότι η δημοσιογραφία δεν έχει… προτεραιότητα το θέμα Digea. Αν με εννοείτε.

Αυτά και το 2014

§

Να τα βάλουμε λίγο κάτω, να κάνουμε μία σούμα, να συνεννοηθούμε;
Ενα, η Digea είναι αποτέλεσμα συγχώνευσης των καναλιών Mega, Antenna, Μακεδονία, Σκαϊ, Σταρ (και πρώην Alter) – και των ιδιοκτητών τους. Είναι μία ιδιωτική επιχείρηση, από κανάλια που δεν έχουν (με ευθύνη του κράτους) καν δικαίωμα εκπομπής στις δημόσιες συχνότητες, και ιδιοκτήτες που ελέγχουν (μέσω εντύπων και ραδιοφώνων επίσης) την σημαντικότερη μερίδα του τύπου και της δημοσιογραφίας στην Ελλάδα. Επιχειρηματίες που, μεταξύ των άλλων, διαχειρίζονται και δημόσια έργα, πάσης φύσεως.
Δύο, η Digea έχει …άποψη για το περιεχόμενο που βλέπουμε. Είναι σαφές: Αν θέλει, μπορεί να κατεβάσει την ποιότητα, ή να κλείσει το κανάλι με βάση το περιεχόμενό του. Το έκανε (όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοί της) με το Alter (επειδή μίλησε για εργασιακά δικαιώματα άλλων!) και το έκανε και με την ΕΡΤ (χωρίς καμία εισαγγελική ή άλλη παρέμβαση, αυτοβούλως -εξ όσων γνωρίζω) απαγορεύοντας και ..αναμετάδοση διαδικτύου. Εν πολλοίς, η Digea ελέγχει την εικόνα, ο,τι δεν θέλει, απλώς δεν θα το δεις. Και δεν θα διαμαρτυρηθεί κανείς. Δεν μιλάω για φαντασία ή τρομολαγνεία – έγινε. Δύο φορές.
Τρία, η Digea έχει τον αποκλειστικό έλεγχο ψηφιακού τηλεοπτικού περιεχομένου στην Ελλάδα. Αγόρασε αυτό το δικαίωμα για 18 εκατομμύρια ευρώ, για τα επόμενα 15 χρόνια – ποσό που σε κάθε περίπτωση κρίνεται για την χαλαρότητά του, ειδικά σ’ αυτούς τους καιρούς που συμπιέζουμε κάθε δικαίωμα των πολιτών. Κάθε κανάλι που θέλει να εκπέμψει είναι υποχρεωμένο να το κάνει ψηφιακά, να πληρώσει ο,τι ορίσει η ΕΕΤΤ, και να εκπέμψει μέσω Digea.

Ενα, δύο, τρία.

Δεν θέλει πολύ κλικλικ.

Καλώς ορίσατε στην νέα ψηφιακή εποχή. Είστε συντονισμένοι;

arkoudos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου